Ridning.

Torsdag morgon 06.30 solen börjar just gå upp utanför sovrumsfönstret men rummet är fortfarande kyligt sedan nattens timmar. Jag befinner mig just nu 3h bilfärd från den farmen jag vanligtvis är på, pga att farmaren Stewie köpt ny mark och ett till stort hus där vi ska fösa boskap i dagarna. Nya huset kostade bara 35 miljoner kr, en baggis för hans summor.. Igår byggde vi upp hela yardsen med paneler och sorterings maskiner så vi är redo att ta in kor för att "drafta" som det så fint heter. Ungefär samma process som vi gjort tidigare fast nu ska vi bara sortera upp kor med kalvar för sig i en stor hage, en hage med tjurar osv. Frukost, hämta in hästarna, ge mat, sadla och göra dom redo och sen beger vi oss en ridtur på ca 30 min söder om farmen för att börja fösa. En av de tyska tjejerna känner sig inte säker på sin häst då hon är hoppig och inte riden så mycket tidigare så jag erbjuder mig att ta henne. Vilket leder till att jag nu ligger i sängen raklång och knappt kommer upp igen. Raksträcka och passar på att känna hur hon (hästen) jobbar och tar av i trav, som snabbt på hennes initiativ tar över till galopp och slutligen sken galopp. Med all kraft nyper höger handen tag i sadelhornet, benen fastklistrade runt magen och vänster handen ryckandes med tyglarna i hopp om att sakta ner. Några bockningar utan att få av mig och så slutligen vinner hon då hon tar en snabb vänster kurva och jag är inställd på höger, vips så flyger jag som en vante i luften! Landar på höftjäveln så ryggen knakar till, och där är var jag är nu i sängen, svullen värkande höft och ryggskott! Jävla fega tysk kanske jag borde skylla på egentligen.. Som tur var hade vi med en bil så jag kunde byta med tjejen som körde den, då jag omöjligt kunde ta mig upp på hästryggen igen utan en lyftkran.. Ca 3000 kor föste vi från en stor paddock till en annan på ca 7h. Tanken var att vi skulle ha fått dom hela vägen till yardsen där vi skulle "drafta" dom men hagarna var mycket större än vi trodde och boskapet vi föste skulle inte följa med i första taget, så vi fick helt enkelt sluta då vi fick in dom i sista hagen då det började bli mörkt! Mörbultad i kroppen gick jag till säng redan vid 18.20 och vaknade när klockan ringde 06.30 igen. Utvilad men fan inte nå bättre i ryggen än. Värktabletter och ett försök att sadla hästarna, och sedan vips tillbaka golvliggandes i vårat rum. Tjejerna är ute just nu och föser boskapet vidare till yardsen så vi förhoppningsvis kan börja drafta dom i eftermiddag. Så jag inväntar dom i hopp om att värken slutar och att jag kan rida imorgon! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0